معرفی، طبقه بندی و مفاهیم نقوش مسجد سید، شهر اصفهان
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر اصفهان - دانشکده هنرهای تجسمی و کاربردی
- نویسنده سعد بکر مبارک
- استاد راهنما اصغر جوانی احمد امین پور
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1392
چکیده
تزیین در معماری مساجد و سایر ابنیه اسلامی جایگاهی رفیع دارد، چراکه علاوه بر زیبایی ظاهری از ارزش های والاتری نیز برخوردار بوده و ذهن جستجوگر را قبل از نمود ظاهری به معنای درونی رهنمون می سازد. در تحقیق پیش رو خصوصیات تزیینات معماری مسجد سید، به عنوان یکی از مهم ترین بناهای مذهبی دوران اسلامی ایران، و آخرین بنای معروف دوره قاجار در شهر اصفهان مورد بررسی قرار گرفته است. در ابتدا مروری بر اندیشه هنر اسلامی صورت گرفته و انواع تزیینات معماری معرفی و طبقه بندی شده اند. در ادامه پژوهش گر بر طبق ویژگی های اساسی تزیینات معماری و طبقه بندی و مفاهیم نقوش مسجد سید، انواع تزیینات موجود در مسجد سید را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده است. در انتها پژوهش گر، بر خلاف اغلب محققان، که معتقدند که دوره قاجار دوران فترت و رکود هنری ایران است و غرب گرایی و واقعگرایی و تقلید و تلفیق ناآگاهانه از غرب بر هنر این دوره سلطه دارد، پژوهش گر اعتقاد دارد که دوره قاجار از مهم ترین ادوار هنری ایران به شمار می آید. این دوره را باید دوران تجدید حیات و شکوفایی هنری نو دانست که از نتیجه درآمیختن دو عامل سنت های گذشتگان و قالب های جدید غربی حاصل آمده است. این دو عنصر در یک قالب هنری نو ریخته شده و جلوه-ای کاملاً ایرانی یافته اند. از همین رو هنر تلفیقی این دوره زیبایی خاص خود را دارد که ویژگی های بارز هنر قاجار را باز می-نماید.
منابع مشابه
مقایسه تطبیقی هندسه مسجد امام اصفهان و مسجد سلیمانیه استانبول بر اساس مفاهیم کهن الگویی
مفاهیم کهنالگویی در ساختار کالبدی آثار شاخص تمدنی جایگاه ویژهای دارند. در کالبد معماری اسلامی نیز مسجد جایگاه عمدهای را به خود اختصاص داده است. هدف پژوهش حاضر مقایسه هندسه دو اثر شاخص حوزه تمدن ایران و عثمانی در محدوده اقلیم گرم و خشک براساس مفاهیم دانش کهنالگویی است. مفاهیم کهنالگویی که سازنده تصاویر ذهنی نمادهای مختلف در ناخودآگاه جمعیاند؛ میتوانند برای یافتن ارتباط بین هندسه دو بنا ب...
متن کاملشناسایی و طبقه بندی نقوش حیوانی موجود در قالی های تیموریان هند
فرشبافیِ هندوستان تا قبل از حاکمیت تیموریان، از تشکیلات منسجم برخوردار نبود. حمایت سلاطینِ خوشقریحه تیموریِ هند، برپایی کارگاههای درباری و بافت تولیدات نفیس را در پی داشت. نقوش حیوانی موجود در فرشهای هند از تنوع و ترکیببندیهای گوناگون برخوردار است. شناسایی گونههای نقوش حیوانی در قالیهای تیموریانِ هند و طبقهبندی آنها براساس چگونگی کاربست، سوال اصلی این پژوهش است. جستجوی عوامل تاثی...
متن کاملنقوش سنگاب امامزاده شاه سیدعلی اصفهان با تأکید بر مفاهیم و ساختار در هنری ایرانی
سنگاب ظرفی بزرگ و سنگی است که در حیاط و ورودی اماکن مقدس و عمومی قرار میگرفت و جهت رفع تشنگی از آن استفاده میشد. سنگابسازی در دورۀ صفویه به اوج رسید و ارتباط نزدیکی به تفکر شیعه و قداست آب نزد ایرانیان دارد. ظهور دولت صفوی باعث تحول در ساختار اجتماعی و فرهنگی ایران شد. در این دوره جهانبینی سیاسی و مذهبی ایران تغییر اساسی پیدا کرد و دولت ملی بر پایۀ اندیشههای شیعی ایجاد شد که در پی آن هنر م...
متن کاملطبقه بندی نقوش دستبافته های بومی شهرستان بهشهر
نقش و نگاره همواره و در همهی زمانها، زائیدهی ذهن خلّاق هنرمند و جلوهای از هویّت فرهنگی و اعتقادات مردم آن منطقه بوده است. در دستبافتههای بومیِ منطقهی بهشهر ـ که یکی از هنرهای دستی با ارزش و قابل توجّه در منطقه به حساب میآید میتوان این نقش و نگارهها را که با زیباییِ هرچه تمامتر توسّط بافندگان به تصویر کشیده شده است، مشاهده نمود. نقشهای این دستبافتهها و رنگهای به کار رفته در نخ و الیاف آ...
متن کاملطبقه بندی تاریخ معماری و شهرسازی در ایران؛ تدوین عناوین، معانی و مفاهیم
تاریخ نگاری هنر و طبیعتاً معماری و شهرسازی از جمله علومی است که گرچه می توان ریشه های تاریخی برای آن در ایران یافت ولی در شکل کنونی، در پی مواجه جامعه ایرانی با تغییرات و تحولات علمی و صنعتی غرب به آن توجه و اقبال نموده است. در فرآیند این امر فراز و فرودهایی را شاهد بوده و نگرش ها و گرایش های متفاوتی را تجربه کرده و با محاسن و معایب آن از نزدیک آشنا شده است. اما همچنان و علیرغم گذشت نزدیک به یک ...
متن کاملبررسی اجمالی طرحهای دوره آل مظفر بر اساس نقوش کاشیکاریهای صفه عمر در مسجد جامع اصفهان
این مقاله فاقد چکیده میباشد.
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر اصفهان - دانشکده هنرهای تجسمی و کاربردی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023